Wat is tandvleesrecessie (parodontitis)?

Tandvleesrecessie (parodontitis) is een ontstekingsziekte die optreedt in het tandvlees en het bot rond de tanden. Deze ziekte bedreigt de sterkte en veiligheid van tanden en kan tandverlies veroorzaken. Terugtrekkend tandvlees kan een negatieve invloed hebben op de gezondheid van het gebit en de mond. Daarom is een vroege diagnose en behandeling van tandvleesrecessie belangrijk.

Oorzaken van tandvleesrecessie (parodontitis)?

Parodontitis ontstaat door tandplak en tandsteen gevormd door bacteriën. Tandplak is een film die zich op de tanden vormt en constant in de mond blijft en bacteriegroei veroorzaakt. Tandsteen daarentegen is een harde laag veroorzaakt door tandplak en kan alleen door de tandarts worden verwijderd. Als deze stoffen op de tand achterblijven, kan er een ontsteking van het tandvlees en het bot ontstaan. Om item voor item te schrijven:

• Overmatig poetsen en flossen
  • suikerziekte
  • frequente stressvolle situaties

Gingivale recessie (parodontitis) Symptomen?

Symptomen van parodontitis verschijnen naarmate de ziekte vordert en kunnen zijn:

• Pijnlijk en gezwollen tandvlees
  • Mobiliteit en tandverlies
  • Bloedig tandenpoetsen
  • Slechte adem
  • Grotere ruimtes tussen de tanden
  • fysiek onderzoek
  • röntgenstralen
  • gingivitis-test
  • mondhygine
  • tandvlees behandeling
  • antibiotische therapie
  • Chirurgische behandeling

Implantaat- of prothesebehandeling

Terugtrekkend tandvlees kan tandverlies veroorzaken als het niet op tijd wordt gediagnosticeerd en behandeld. Het is daarom van groot belang dat u zo snel mogelijk uw tandarts raadpleegt en regelmatig uw gebit laat controleren. U kunt contact met ons opnemen via de contactpagina parodontitisbehandeling.